Merkeregisteret – innmelding, endring og sletting
Fartøy som skal nyttes til ervervsmessig fiske eller fangst skal føres inn i registeret over norske fiskefartøy, merkeregisteret. Det er et skjema for innmelding i registeret, og et skjema for endring, sletting eller salg av fiskefartøy i merkeregisteret.
Innmelding
Start på nytt skjema
Innmelding av fiskefartøy i merkeregisteret (fartøyregisteret) (pålogging via ID-porten)
Jobb videre i påbegynt skjema
Endring/sletting
Start på nytt skjema
Jobb videre i påbegynt skjema
Mine skjema (pålogging via ID-porten)
Formål
Innmelding av fiskefartøy til registrering brukes for å lette og strukturere meldinger til Fiskeridirektoratet om innføring i merkeregisteret av nye og brukte fartøy.
Melding om endring og/eller sletting av fartøy, brukes for å lette og strukturere meldinger til Fiskeridirektoratet om endring av eiersammensetning, endringer som gjelder fartøyet (lengde, motorskift m.v.), sletting av fartøy fra merkeregisteret, samt eierskifte når fartøyet selges innen samme kommune og ikke skal skifte merke.
Hvem skal bruke skjemaene?
Fartøyeier eller fartøyeiers fullmektig.
Krav om vedlegg
Ved innmelding av fartøy og melding om eierskifte/endring av eiersammensetning, er det krav om at det vedlegges oppdatert aksjeeierbok/deltakerliste for alle foretak som er medeier i foretaket som eier fiskefartøyet. Krav om eventuelle vedlegg vil også kunne ses i ervervstillatelsen.